Alexander on the Road - Haarlem Noord

Op 13 maart, twee dagen voordat Nederland op slot ging vanwege het Coronavirus, fietste ik met een paar raadsleden door Haarlem Noord.

Of het aan Corona lag weet ik niet, maar van de 12 raadsleden die zich hadden aangemeld kwamen er maar 5 opdagen.

Dat maakte de tocht niet minder interessant natuurlijk.

Noord is het grootste stadsdeel van Haarlem, zowel qua oppervlakte als qua aantal inwoners (56.000!)

Het gebied en de bewoners zijn heel divers. Naast de dichtbebouwde wijken als de Indische buurten zijn er ook bomenrijke wijken zoals het Ter Kleefkwartier.

Aan de hand van leden van Gebiedsteam Noord reden we langs een aantal projecten waar hard gewerkt wordt aan de ambities van de wijk.

We maakten kennis met Project Lelie: adresfraude, hennepplantages en andere criminele activiteiten rondom de Schoterweg worden sinds 2015 structureel aangepakt, met verschillende acties wordt schoon schip gemaakt in de wijk. Buurtcentrum Cronjé 1A werkt tegelijkertijd aan het leefbaarder maken van de buurt.

We maakten kennis met de “Indische Buurttuin”, de vergroening rond wijkcentrum De Horizon, we bezochten de ontwikkelzone Spaarndamseweg en we kregen informatie over de sociale huurwoningen rond de Aart van der Leeuwstraat. Hier gaat Pré Wonen 224 woningen slopen om er 280 nieuwe sociale huurwoningen voor in de plaats te bouwen. Via het Schoterbos, Ontwikkelzone Orionweg en het Kennemer Sportcentrum waar wordt gekeken of er bij de IJsbaanlaan ruimte is voor woningbouw eindigden we bij de Haarlemmer Kweektuin. Onder het genot van een broodje en een kopje soep konden we nog de nodige vragen stellen.

Ook voor het centrum stond een dergelijke fietstocht op de agenda, maar helaas heeft Corona hier roet in het eten gegooid. Jammer, het is een perfecte manier om kennis te nemen van wat er zich afspeelt in de diverse wijken van onze mooie stad. Hopelijk wordt een dergelijke excursie snel weer mogelijk, tot die tijd ziet u mij af en toe alleen door de wijken fietsen om de diverse ontwikkelingen van nabij te bekijken.