Fietstocht Halfweg - Haarlem voor een fietssnelweg

Fietssnelweg Amsterdam - Haarlem
Tussen Amsterdam en Haarlem ligt de eerste spoorwegverbinding van Nederland. Nu wil de VVD de bereikbaarheid van Haarlem vergroten met een fietssnelweg tussen de twee steden. Marc de Burlet, organisator namens de VVD: “Haarlem is op zich goed te bereiken, maar zeker tijdens de spits kan dit beter. Naast de auto en trein, willen wij nu een serieuze fietsverbinding erbij. In Amsterdam liggen er al mooie verlichte brede fietspaden, maar aan de Haarlemse zijde, zijn de paden uitermate slecht. Kuilen in de weg, smalle stukken en onoverzichtelijke kruisingen. Met deze fietstour willen we daar aandacht voor vragen.”

Alternatief voor de auto
De afstand tussen de Grote Markt in Haarlem en station Sloterdijk is 17 kilometer, een ideale afstand voor de (elektrische) fiets. De Burlet: “De meeste forenzen reizen tussen Haarlem en Amsterdam. Als we een deel van deze reizigers kunnen verleiden om de fiets te pakken in plaats van de auto heeft iedereen hier voordeel van. Als bonus dragen wij dan ook als stad een steentje bij aan de duurzaamheidsdoelen.”
Lijsttrekker Peter van Kessel voegt daaraan toe: “Investeren in fietspaden is ook van groot belang om de fietsveiligheid in Haarlem te verbeteren.”

Het was prachtig weer en een grote groep mensen had zich aangemeld voor de tocht. Onderweg werd duidelijk dat het fietspad inderdaad een flinke opknapbeurt kan gebruiken voor het een fietssnelweg kan worden genoemd. Een mooie taak voor de volgende coalitie! En als de VVD daar deel van uit maakt zal dit zeker worden opgepakt.