Raad akkoord met afblazen plan Houtmanpad

Op donderdagavond 19 december stemde de gemeenteraad van Haarlem in met het beëindigen van de aanleg van een nieuw fietspad over het Houtmanpad. Bijna drie jaar geleden sprak de VVD-fractie zich al uit tegen het fietsplan.

Even een stukje geschiedenis: In maart 2011 liet de VVD in de commissie beheer over het vrijgeven van het krediet fietsverbinding Houtmanpad al weten tegen de aanleg van het fietspad Houtmanpad te zijn. Toen ging het nog om een voorstel om voor 2,4 miljoen euro 550 meter fietspad aan te leggen. Ook ging dit fietspad nog eens dwars door een mooi stuk historisch groen, terwijl links en rechts ervan op enkele honderden meters al fietspaden lagen. (Vlaamseweg en Zijlweg).

Nut en noodzaak ontbraken volgends de VVD en wij stemden destijds dan ook als enige tegen. Ook een D66 stemde in met het vrijgeven van het krediet. Toen werd er helaas niet naar onze argumenten geluisterd. Maar ook niet naar de Haarlemse Bomenwachters, de Bomenstichting of de Stichting Behoud het Houtmanpad. Of naar de uitkomsten van de commissie Beroep en Bezwaar van de gemeente Haarlem, die tegenstanders van het pad in het gelijk stelde. Inmiddels heeft de Raad van State ook uitspraak gedaan, dat diverse procedurele stappen over moeten, omdat ze niet correct zijn gedaan. Dat hoeft dus nu niet meer.

En nu zitten we met de nasleep van het Goudmanpad. Want stoppen is verre van gratis. Al met al kost dit project de Haarlemse burgers 1,1 miljoen euro. Weggegooid geld dat niks heeft opgeleverd. Dat geld hadden we kunnen besteden aan onderhoud aan onze bruggen, het onderhoud in de wijken in Schalkwijk en bijv. in Haarlem- Noord aan de Jan Gijzenkade. Daar is namelijk wel nut en noodzaak toe.

De VVD is in ieder geval tevreden dat een meerderheid van de raad een punt heeft gezet achter het ‘Houtmanpad-debacle’. Het heeft ons verbaasd dat niet iedereen tot inzicht is gekomen dat er hier een fout pad was gekozen. Het heeft de VVD vooral verbaasd dat de PvdA tegen stemde. Blijkbaar vindt de PvdA het toch verantwoord om in deze tijd 1.8 miljoen te besteden aan een fietspad van 550 meter. Die partij neemt daarbij ook nog op de koop toe dat – als zij hun zin hadden gekregen – op last van de Raad van State allerlei procedures opnieuw gestart moesten worden. Dat had Haarlem nog meer tijd en geld gekost. Gelukkig is het zover niet gekomen.