Debatcafé Thorbecke op 11 juli met scheidend burgervader Bernt Schneiders

Op maandag 11 juli gaat scheidend burgervader Bernt Schneiders in debatcafé Thorbecke in discussie met de inwoners van Haarlem. Hij pleit voor vernieuwing van de lokale democratie met een ‘presidentiële burgemeester’ voorop. Ook moet de aanpak van zware criminaliteit snel beter en de verkoop van softdrugs worden gelegaliseerd, zo stelt hij naar 10 jaar ‘publieke dienst’ in een van de mooiste steden van Nederland.

Als voorzitter van het Genootschap voor Burgemeesters (tot 1 oktober) zet hij zijn beroepsgroep altijd graag op de kaart. Moet een burgermeester gekozen worden volgens hetpresidentiële model; met zijn of haar eigen wethouders?Schneiders vindt dat een serieuze optie. Is dat niet in strijd met de gedachte dat een burgemeester juist op enige afstand tot de raad moet staan; onafhankelijk en vertrouwd? We horen graag wat ú vindt.

Wat is de erfenis die Schneiders in Haarlem achterlaat en waar staat Haarlem in 2040? Recent zijn door de gemeente Haarlem op diverse locaties gesprekken gehouden met inwoners over de toekomst van onze mooie stad. Wat levert dat op en wordt er door de lokale politiek wel naar geluisterd? Hoe en voor wie wil Haarlem aantrekkelijk blijven? Onder meer de cultuursector en het bedrijfsleven kijken nieuwsgierig mee.

Schneiders - die zichzelf omschrijft als ‘besluitvaardig en communicatief’ - hekelt verder de verlammende werking van grote overheidsreorganisaties zoals de Nationale Politie. Zonder een slagvaardig politieapparaat kan de zware (drugs)criminaliteit niet effectief worden worden bestreden. Ook afschaffing van het gedoogbeleid hoort daar bij. Daarmee moet haast worden gemaakt.

Locatie: op 11 juli om 20.00 uur in proeflokaal In Den Uiver aan Riviervismarkt 13. Moderator Alex de Vries zal het debat leiden. Iedereen is van harte welkom. Indien u uw vragen vooraf mailt zullen deze worden meegenomen in het debat.