Nog meer geheimzinnig gedoe rondom Collegeauto

Vorige week werd de VVD op de hoogte gesteld over het voornemen om het Leasecontract van de Collegeauto tussen Spaarnelanden en de gemeente Haarlem geheim te verklaren. Een zeer vreemd voornemen.

Tevens ontving de VVD de beantwoording over de nieuwe Collegeauto. Dit naar aanleiding van vragen, die de VVD had gesteld. De VVD vindt de beantwoording zeer teleurstellend. Op enkele vragen wordt geen antwoord gegeven omdat het College stelt daarover niet te willen communiceren. Er wordt gesteld dat dit is “omdat het bedrijfsinformatie is van Spaarnelanden.”  Dat het bedrijfsinformatie is over Spaarnelanden zal niemand verbazen.

Echter Spaarnelanden is wel voor 100% eigendom van de gemeente Haarlem. Het gaat hier gewoon om belastinggeld van de Haarlemmer en de besteding van belastinggeld. Haarlemmers hebben een recht om te weten hoe en waar hun geld wordt besteed. Ook Spaarnelanden moet verantwoording afleggen, als daar vragen over zijn.  Door het niet verstrekken van deze informatie door het College wordt het werken als raadslid onmogelijk gemaakt. En zo kunnen wij niet onze controlerende taak uitvoeren. Terwijl dit één van de belangrijkste taken is, die de raad heeft.

De VVD begint zich langzamerhand af te vragen waarom Spaarnelanden en het College zo geheimzinnig doen over de nieuwe Collegeauto. Dit is niet transparant. Het zou toch te bizar voor woorden zijn, dat wij als raadsleden een WOB verzoek moeten doen om deze informatie boven tafel te krijgen. Terwijl één telefoontje van de wethouder van Financiën voldoende is om deze informatie te ontvangen. Wij hebben dan de wethouder verzocht, deze informatie z.s.m. beschikbaar te stellen.

Inmiddels is na wat interne ophef wel besloten om het Leasecontract niet meer geheim te verklaren.

Nu de rest van de informatie nog boven tafel.