Bufferzone bij de abortuskliniek

Anti-abortusdemonstranten moeten sinds deze zomer op ruime afstand blijven van de ingang van de Beahuis & Bloemenhove abortuskliniek aan de Herenweg in Heemstede. Toch staan er nog regelmatig demonstranten vlak voor de andere ingang van de kliniek aan de Claus Sluterweg. Die ingang staat namelijk net over de gemeentegrens in Haarlem. En daar gelden de beperkingen, een zogenaamde ‘bufferzone’, niet. Een kromme situatie die om actie vroeg.

Pogingen van de abortuskliniek om ook in Haarlem een bufferzone in te laten stellen leken te stranden. Fractievoorzitter Wouter Rutten stelde daarom kritische vragen aan de burgemeester om duidelijk te krijgen waarom het zo lang moest duren voordat hij actie ondernam. Omdat de antwoorden onbevredigend waren, diende de VVD samen met een groot aantal andere partijen een motie in die het college verzoekt ook bij de Haarlemse kant van de abortuskliniek een bufferzone in te stellen. De motie werd door de gehele raad, met uitzondering van de ChristenUnie, gesteund.