Spoeddebat over coronademonstratie

Op 3 januari werden de Corona-regels bij een demonstratie in Haarlemmerhout met voeten getreden. De verontwaardiging was groot. Hoe kon burgemeester Wienen dit uitleggen aan de patiënten en zorgmedewerkers, aan de ondernemers met dichte winkels, de gesloten horeca, de thuiswerkers en onze kinderen die zich wel netjes aan de regels houden? Hoe kon het zo mis gaan? Was dit te voorkomen? Welke lessen trekt de Burgemeester? Op ons voorstel riep de Haarlemse gemeenteraad een extra vergadering bijeen om Burgemeester Wienen verantwoording hierover af te laten leggen.

Op 7 januari debatteerde de raad met de burgemeester. Namens VVD Haarlem maakte fractievoorzitter Wouter Rutten duidelijk dat de VVD het de burgemeester uiterst kwalijk neemt dat hij de demonstratie op deze manier toe had gestaan en niet had ingegrepen toen het misging.

‘Dat hij daarbij de openbare orde, de veiligheid, de volksgezondheid in het geding brengt, het openbaar gezag ter stelt en Haarlem – na het debacle met de stadsdichter – opnieuw te kakken zet neemt hij kennelijk voor lief. De VVD neemt hem dat uiterst kwalijk’

Omdat de burgemeester de VVD er niet van kon overtuigen dat zijn aanpak de juiste was geweest en hij tot op het laatste moment niet leek te begrijpen wat er nou eigenlijk niet goed was gegaan, diende de VVD mede namens JouwHaarlem, Actiepartij, SP, OPHaarlem, LiberaalHaarlem, Hart voor Haarlem en Trots een motie van afkeuring in. Die werd helaas niet gesteund door andere partijen in de raad. Een motie van ‘treurnis’ van coalitiepartij PvdA haalde het wel, ondanks dat D66, CDA en ChristenUnie zelfs tegen deze motie waren.

De volledige inbreng van VVD Haarlem in het debat leest u hieronder.