VVD Haarlem zorgt voor fatsoenlijke controle op proefballonnetjes.

De Professor Eijckmanlaan in de Boerhavewijk wordt aangepakt door de gemeente. In de vele gesprekken die we hierover hebben gevoerd in de raadscommissie beheer is er met een nipte meerderheid in het begin gestemd voor (destijds met 20 voor en 19 tegen) het doorpakken met een weg waarbij de weg vrij liggende fietspaden krijgt en waar 30 kilometer per uur gereden kan worden.

In het verleden hebben we gezien bij wegen waar geen maatregelen werden genomen en die een groot baanvlak voor de auto verzorgde omgedoopt werden tot racebaan. Dit hebben we bijvoorbeeld in de Europawijk gezien bij de Engelandlaan. Daar werd de weg een racebaan genoemd en zo zijn er meer voorbeelden.

VVD Haarlem was dan ook fel tegen het ontwerp wat nu voorligt waarbij een gevaarlijke situatie ontstaat door 9000 autobewegingen per 24 uur door een weg te drukken die maximaal 3000 verkeersbewegingen aan kan. Dat levert opstopping in de wijk en rondom het CBR en de Van Voorthuijsenschool op wat gevaarlijke situaties creĆ«ert. Daarnaast is stilstaand verkeer ook nog eens heel slecht voor het milieu.

Daarom was VVD Haarlem voor het behoud van deze wijkontsluitingsweg waar doorstroming van het verkeer op een goede en veilige wijze kon plaatsvinden. Nu geraken we in een situatie waarbij de wijk tegen is, de verkeerspolitie niet kan handhaven, de verkeersgroep Schalkwijk tegen is en nog veel meer mensen die dit fout zien gaan.

Omdat zich echter een meerderheid aftekende om dit toch door te zetten, mede omdat er aangegeven werd dat er geen weg meer terug was, diende de VVD een motie in die om een uitgebreide analyse vraagt waarbij alle betrokken partijen bij het ontwerp opnieuw betrokken gaan worden. Zo kunnen we de situatie op deze weg na een jaar opnieuw beoordelen en hebben we dan een goed onderzoek om over te spreken.

Zo houden we een vinger aan de pols en als er eerder situaties voorkomen in de wijk kunnen we uiteraard eerder ingrijpen als gemeenteraad.