PS Kandidaat Marco Wiesehahn: ‘Maak ruimte voor vernieuwende ondernemers’

Overheden moeten innovatieve ondernemingen omarmen, niet tegenhouden. Dit stelt Marco Wiesehahn, kandidaat namens de VVD voor de Provinciale Staten van Noord-Holland. De Haarlemmer wil meer banen in Noord-Holland creëren door vernieuwende bedrijven naar de regio te trekken. Om zijn standpunten kracht bij te zetten, bezoekt Wiesehahn al zijn campagneactiviteiten met de legale producten van taxi-app Uber.

Wiesehahn ziet Uber als voorbeeld voor nieuwe ondernemersinitiatieven die de overheid de ruimte moet geven: ‘Ook Google werkt bijvoorbeeld aan een taxi-app. Vergeet ook Airbnb, een online marktplaats voor het tijdelijk verhuren van huizen, niet. Helaas zie je een schrikeffect bij overheden als het om deze innovatieve ondernemingen gaat. Ik pleit er juist voor dat overheden deze initiatieven helpen landen. We hebben de banen van de nieuwe economie namelijk hard nodig in Noord-Holland.'

‘Als we vernieuwing niet schuwen, is meer welvaart in Noord-Holland haalbaar’

Liberaal
Het aantrekken en faciliteren van innovatieve ondernemersinitiatieven die werk brengen en de consument meer keuze geven, is volgens Wiesehahn een taak die mede de provincie toekomt. ‘En omdat ik de hoogst gekandideerde liberaal van Haarlem voor de Provinciale Staten van Noord-Holland ben, vind ik dat ik me hier hard voor moet maken. Het nieuwste erelid van de VVD, oud-minister en Eurocommissaris Neelie Smit-Kroes, pleitte hier eerder ook al voor’

Legaal
Wiesehahn benadrukt dat hij zich niet laat vervoeren met het goedkoopste Uber product, UberPop. Dat is volgens de rechter nu een illegale dienst. Wiesehahn: ‘Regels die we met elkaar hebben afgesproken, moeten ook nieuwkomers respecteren. Maar het is wel zaak dat politici nieuwe ideeën niet blokkeren, maar helpen om deze vernieuwingen een kans te geven zich te bewijzen. Daarbij kunnen we werken met een experimenteerwet die nieuwe ontwikkelingen in ieder geval tijdelijk de kans biedt legaal hun meerwaarde voor Nederland aan te tonen.