VVD Haarlem in actie voor behoud intercity

Maandagmiddag 17 maart heeft de VVD Haarlem samen met Rover actie gevoerd voor het behoud van de Intercity tussen Alkmaar en Haarlem. VVD-kamerlid Betty de Boer en de VVD-kandidaat raadsleden Hendrikje van der Smagt en Anne Sterenberg waren samen met het campagneteam en raadsleden aanwezig om samen metRover, de vereniging van OV-reizigers, als Kenau’s te vechten tegen deze bezuinigingsmaatregel. De actie werd gestart bij het Kenaubeeld op het stationsplein.

Tijdens de actie bleek dat het waanzin is om deze verbinding te versoberen. Zelfs met de huidige dienstregeling zaten de reizigers al als haringen in een ton, zo bleek bij het flyeren bij de vertrekkende intercitytrein om 17.12 in de spits. Reizigers werden door de VVD Haarlem dan ook opgeroepen om de petitie op http://www.rover.nl/petitie te tekenen. Deze bezuinigingsmaatregel moet gestopt worden. Met deze bezuinigingsmaatregel wil de NS de intercity tussen Alkmaar en Haarlem namelijk degraderen tot stoptrein en de stoptrein Uitgeest-Haarlem-Amsterdam alleen nog in de spits laten rijden.

Na 44 jaar zou een snelle verbinding tussen de drie grote Noord-Hollandse steden worden opgeheven. Dat is slecht voor de economie en de bereikbaarheid van deze drie kernsteden. Daarnaast zit de trein nu al vol. Rover constateerde eind vorig jaar al dat deze spitsverbinding in de top 10 van volste treinen staat.

Voor de VVD geldt: bereikbaarheid is economie en economie is werk. De steden in de Noordelijke Randstad moeten onderling uitstekend en snel verbonden zijn door middel van intercitytreinen. Wij willen niet, dat de spitsreizigers hun reis 50% langer zien duren. Dit lijkt des te langer voor mensen die de hele reis moeten blijven staan in een te drukke trein. Een beperkt aantal reizigers kunnen vaker een stoptrein nemen, maar deze maatregel dupeert heel veel IC-passagiers.

Al eerder heeft VVD Haarlem aandacht voor deze kwestie gevraagd bij de verantwoordelijke wethouder en wij zullen hier tegen blijven strijden. Net als onze Haarlemse Heldin Kenau, die ook voor de belangen van Haarlem op kwam. VVD-kamerlid Betty de Boer ontving daarom na afloop de Kenau-armband als blijk van waardering voor haar inzet.

Bekijk de foto's op onze facebookpagina: https://www.facebook.com/pages/VVD-Haarlem/169065999840857