Investering in Duinwijckhal onverantwoord

De fractie van de VVD in de gemeenteraad van Haarlem vindt het onverantwoord om 5 miljoen euro te investeren in de bouw van de Duinwijckhal. De reden daarvoor is dat het budget niet toereikend is. Dat betekent dat er bij voorbaat een 'hypotheek onder water' moet wordt afgesloten die leidt tot nog meer bezuinigingen bovenop de 10 miljoen waarnaar de gemeente toch al met moeite naar op zoek is.

'Hoe graag we Duinwijck ook een nieuwe accommodatie gunnen, moeten we helaas vaststellen dat de optelsom van uitgaven en inkomsten onder de streep onder nul uitkomt en dat het financiĆ«le risico voor de gemeente te groot is', zegt raadslid Wouter Rutten. 'Het is bij voorbaat al duidelijk dat de hal te duur is voor de badmintonvereniging en dat we te weinig huur gaan ontvangen. Het bedrag dat we tekort komen moeten we dus ergens anders in de stad gaan halen. Dat vinden wij niet eerlijk'.

Daarnaast is het nog maar de vraag of het bedrag van 5 miljoen voldoende is. Dat bedrag is begroot op basis van een verrekening van de BTW. Het is echter nog maar de vraag of de belastingdienst daarmee akkoord gaat. 'Wat ons betreft heeft D66-wethouder Van der Hoek te vroeg gejuicht', besluit Rutten.