VVD Haarlem wil geen Dolhuysbrug door de monumentale groene Bolwerken

Een fietsbrug van 2 miljoen euro dwars door onze groene monumentale Bolwerken door. Daar waren wij in 2013 op tegen en daar zijn wij nu nog steeds op tegen. De VVD hecht namelijk veel waarde aan de weinige groene parken in Haarlem. Zeker als die van historische en monumentale waarde zijn, zoals de Bolwerken. Daar moet je geen fietsbrug doorheen willen leggen.

Het verbaasde VVD Haarlem dat wederom de GroenLinks wethouder uit dit college met een voorstel komt om bomen te kappen en asfalt aan te leggen in het weinige groen dat we in Haarlem hebben.

Afgelopen donderdag werd tijdens de behandeling duidelijk dat het er geen meerderheid was in de gemeenteraad van Haarlem voor de aanleg brug. Voorstanders van een onderzoek naar de brug waren op dat moment PvdA, GroenLinks en D66. Een onderzoek dat bijna E 200.000,- kost.

Voor de VVD is het duidelijk. Wij willen geen onderzoek, naar een brug die we ook niet willen.

Wat ons betreft blijven we van de groene monumentale Bolwerken af. In 2013 was al duidelijk dat o.a. wijkraden uit Haarlem Noord en de bomenwachters geen voorstander zijn van de brug. Ook de Historische Vereniging Haerlem liet in 2013 al weten negatief tegenover de Dolhuysbrug te staan.

Er is geen nieuw onderzoek nodig. Er liggen al genoeg onderzoeken naar deze brug.

Helaas “draaide” tijdens de raadsvergadering de Aktiepartij van standpunt waardoor nu toch een onderzoek wordt gedaan naar een nieuwe fietsbrug dwars door de Bolwerken heen.

Het feit dat Haarlem één van de minst groene steden is van Nederland is echt een probleem.

Door de aanleg van deze fietsbrug gaan we de stad weer wat minder groen maken. Daar zijn wij op tegen en samen met de actiegroep “Een brug te ver” en wijkraden blijven wij strijden tegen de aanleg van deze brug.