Enige tijd geleden besprak de commissie beheer al de
herinrichting van de professor Eijkmanlaan, een gebiedsontsluitingsweg die
veel gebruikt wordt om de Boerhavewijk te ontsluiten. In de commissie schetste
zich, mede door de afwezigheid van een aantal fracties een nipte meerderheid af
voor een gebiedsontsluitingsweg met vrij liggende fietspaden.
In Haarlem hebben we, mede met steun van de VVD een beleid
ingevoerd waarbij geldt 30 km/h tenzij. In situaties waarbij het een
gebiedsontsluitingsweg betreft geldt wat de VVD betreft de tenzij. Een weg,
zoals de professor Eijkmanlaan, heeft een zeer hoge verkeersintensiteit,
namelijk bijna 10.000 autobewegingen per dag waar er bij een 30 km/h weg
maximaal 3.000 zouden mogen zijn om dit veilig te kunnen doen.
Veiligheid staat bij de VVD hoog in het vaandel in het
verkeer, en een weg waar het dermate druk is brengt een 30 km/h weg waarbij de
fietspaden vrij liggen grote onzekerheid voor fietser en voetganger. De weg
wordt opnieuw uitnodigend gemaakt om snel te rijden en met deze inrichting, een
volledig nieuwe vorm van een gebiedsontsluitingsweg, met 30 km/h, een variant
die nog nimmer in Nederland is toegepast.
De reden waarom dit nergens wordt toegepast is omdat het
niet logisch is en volgens menig civiel technicus, niet handig. Ook de
ambtenaren in de gemeente hebben geadviseerd om deze GOW 50 km/h te maken met
vrij liggende fietspaden. De voornaamste reden daarvan is dat dan iedereen weet
waar hij aan toe is, dat we een veilige en overzichtelijke weg kunnen creëren
waarbij tevens meer ruimte komt voor groen.
Echter is het college onder leiding van GroenLinks fan van
automobilistje pesten. GroenLinks Haarlem is erop gebrand om de stad zo
onveilig mogelijk te maken omdat, bij een GOW 30 km/h je niet meer de snelste,
maar de kortste route gaat nemen. Een route die mogelijk loopt door straten
waar het nu erg rustig is en waar kinderen spelen. Echter is GroenLinks
onvermoeibaar in het omvormen van een leefbare stad naar een gevaarlijke stad
waarbij files ontstaan in de woonwijken en de hoeveelheid autoverkeer en vooral
stilstaand autoverkeer toeneemt.
Dat is voor de VVD onacceptabel. Doorstroming en veiligheid
zijn enorm belangrijk, ook als dat ten koste gaat van het utopische wereldbeeld
van de GroenLinksfractie. Realistische ontwerpen waarbij ruimte is voor groen,
waar veiligheid voorop staat en waar adviseurs het over eens zijn dat het de
juiste keuzes zijn, dat zijn voor de VVD belangrijke punten in het ontwerp. Wij
hebben gewaarschuwd voor drukte in de wijk, voor files en voor het creëren van
een racebaan op de nieuw bedachte GOW 30.