VVD stemt in met proef om sneller te kunnen bouwen

Woningbouw in Haarlem vindt voornamelijk plaats in de zogenaamde “ontwikkelzones”  maar ook op andere plaatsen is ruimte voor broodnodige nieuwe woningen. Alleen heeft de gemeente onvoldoende mensen om die bouwtrajecten te begeleiden en de nodige vergunningen te verlenen. Daar lijkt nu een oplossing voor te zijn gevonden.

Onder de vlag van “Samen Anders” willen de gemeente en de woning corporaties snelheid maken door een vereenvoudigd proces te volgen waarin de corporaties aan het roer staan. Dit wordt gedaan met een zo beperkt mogelijke inzet van (schaarse) ambtelijke capaciteit. Op deze manier kunnen versneld circa 440 corporatiewoningen worden gerealiseerd, waarvan 265 sociale huurwoningen. Snelheid maken door een vereenvoudigd proces klinkt de VVD uiteraard als muziek in de oren.

Om woningen aan de IJsbaanlaan te kunnen bekostigen verkoopt Elan de bouwlocaties aan de Baden-Powellstraat en de Thomas-Morestraat. Daar komen in totaal 50 woningen in de categorie middelduur/duur. Daar zat wat de VVD betreft een addertje onder het gras: hoe is die verdeling? Dure woningen hebben we al genoeg in Haarlem, maar naar middeldure woningen is veel vraag. We hebben er daarom bij de wethouder op aangedrongen een minimum percentage middelduur vast te leggen. Hij deed geen harde toezegging maar toonde begrip voor ons verzoek. We hebben daarom ingestemd met het voorstel, wat betreft de verdeling van die 50 woningen houden wij een vinger aan de pols.

Als alles volgens plan loopt zal al in 2025 de eerste schep de grond in gaan.