Initiatiefvoorstel ‘Bevorderen veiligheid van vrouwen en stoppen femicide’

Afgelopen donderdag, 26 september 2024, heeft de voltallige gemeenteraad het initiatiefvoorstel dat oproept tot een integrale aanpak om de veiligheid van vrouwen te bevorderen en femicide te stoppen aangenomen. Met die voorstel roept de gemeenteraad het college op om de regie te pakken op dit front.

Op het gebied van veiligheid en in het bijzonder veiligheid van vrouwen, zijn er veel partijen die een rol spelen. Maatschappelijk werk, artsen, scholen, politie en overheid zijn betrokken. Maar niemand heeft een centrale rol. Als gevolg van dit voorstel, zal de Haarlemse gemeente deze centrale rol gaan innemen. Op die manier zullen alle betrokken organisaties beter samenwerken en kan effectiever en efficiënter worden gewerkt.

De verantwoordelijke wethouder, Diana van Loenen, stond gelukkig ook zeer positief tegenover het voorstel. Zij bevestigt het belang en zegde toe snel aan de slag te gaan.

De VVD zal de voortgang van dit dossier natuurlijk blijven monitoren en zal u op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.