VVD stelt vragen over toekomst Spaarne Gasthuis

In 2018 ging de gemeenteraad akkoord met een plan voor nieuwbouw van het Spaarne Gasthuis aan de Boerhaavelaan. Naast een nieuw ziekenhuis zouden er 200 woningen worden gebouwd. Daarna bleef het lange tijd stil tot er begin van de zomer plotseling een bericht kwam dat de nieuwbouw van de baan was: door de prijsstijgingen was nieuwbouw onbetaalbaar geworden, het geld kan volgens de directie beter worden besteed aan de zorg dan aan een gebouw.

Onderdeel van de nieuwe plannen is dat van de twee locaties, Haarlem-Zuid en Hoofddorp, er maar één overblijft voor overnachtingen, de andere vestiging wordt een dagziekenhuis.

Maar welke wordt dat? Haarlem-Zuid is ouder dan Hoofddorp, maar van artsen begrepen wij dat het in Haarlem Zuid desondanks nog steeds erg prettig werken is. Op vragen vanuit de gemeenteraad zegde het college toe in gesprek te gaan met de directie van het ziekenhuis. Tot op heden hebben we daar niets van vernomen. Wel werden we de afgelopen tijd geregeld benaderd door zowel personeel als patiënten die moeite hadden met de onzekerheid.

Daarom stelden onze woordvoerders van de commissies samenleving en ontwikkeling, Jesse van der Vliet en Alexander Bruch, samen een aantal schriftelijke vragen.

Dit trok ook de aandacht van het Haarlems Dagblad dat met een artikel kwam.

De beantwoording van de vragen laat nog even op zich wachten, naar verwachting komt het college pas begin november met de antwoorden. Als die antwoorden er zijn komen we er uiteraard op terug. Tot die tijd moeten we nog even geduld hebben.