Deze maand worden de uitgangspunten voor
de ontwikkeling van het Stationsgebied vastgesteld.
Het college heeft gekozen voor de “variant
Jansweg” en daar kunnen wij ons in vinden vanwege de betere bereikbaarheid voor
fietsers uit de oostkant van de stad en een betere spreiding van het busverkeer: het busverkeer wordt verdeeld over zowel de Kruisweg als de Jansweg.
De uitgangspunten die worden voorgesteld
zijn:
- Het station is zowel via de Kruisweg als
Jansweg met de fiets goed bereikbaar;
- Fietsparkeerplekken bij het station zijn
zowel vanaf de Kruisweg als de Jansweg toegankelijk;
- De fietskelder onder het Stationsplein
wordt uitgebreid;
- Er wordt rekening gehouden met een
toekomstige fietsparkeerkelder aan de noordzijde van het station;
- Het Stationsplein wordt heringericht met
nieuwbouw voor het Beresteyncomplex en een nieuw busstation;
- De Kruisweg blijft opengesteld voor
busverkeer.
Wat ons betreft wordt daar nog aan
toegevoegd dat er een betere “kiss and ride” voorziening moet komen. Het halen
en brengen van treinreizigers met de auto heeft nu de nodige haken en ogen, dit
lijkt een goed moment om dat te verbeteren.
We hebben ook bedenkingen bij het
afsluiten van de autorichtingen noord - west en west - noord op de kruising
N200 – Kennemerplein. We hebben tijdens de proef vorig jaar gezien dat
automobilisten om de afzetting heen reden om toch af te slaan, wat tot gevaarlijke
situaties leidde.
Als het voorstel eind februari door de
raad wordt vastgesteld wordt nog dit jaar de inrichting van het Stationsplein
verder uitgewerkt. Er wordt dan een Programma van Eisen voor de Leefomgeving
(PvEL) voor het gebied gemaakt met beeldkwaliteitseisen voor de nieuwbouw en de
openbare ruimte. De uitvoering zal daarna in deelprojecten worden opgepakt,
eerst aan de zuidzijde en daarna aan de noordzijde van het station.
We zullen hier dus de komende jaren nog geregeld op terug komen.