Ontwikkeling Stationsplein krijgt vorm

Deze maand worden de uitgangspunten voor de ontwikkeling van het Stationsgebied vastgesteld.
Het college heeft gekozen voor de “variant Jansweg” en daar kunnen wij ons in vinden vanwege de betere bereikbaarheid voor fietsers uit de oostkant van de stad en een betere spreiding van het busverkeer: het busverkeer wordt verdeeld over zowel de Kruisweg als de Jansweg.
De uitgangspunten die worden voorgesteld zijn:

  • Het station is zowel via de Kruisweg als Jansweg met de fiets goed bereikbaar;
  • Fietsparkeerplekken bij het station zijn zowel vanaf de Kruisweg als de Jansweg toegankelijk;
  • De fietskelder onder het Stationsplein wordt uitgebreid;
  • Er wordt rekening gehouden met een toekomstige fietsparkeerkelder aan de noordzijde van het station;
  • Het Stationsplein wordt heringericht met nieuwbouw voor het Beresteyncomplex en een nieuw busstation;
  • De Kruisweg blijft opengesteld voor busverkeer.

Wat ons betreft wordt daar nog aan toegevoegd dat er een betere “kiss and ride” voorziening moet komen. Het halen en brengen van treinreizigers met de auto heeft nu de nodige haken en ogen, dit lijkt een goed moment om dat te verbeteren.

We hebben ook bedenkingen bij het afsluiten van de autorichtingen noord - west en west - noord op de kruising N200 – Kennemerplein. We hebben tijdens de proef vorig jaar gezien dat automobilisten om de afzetting heen reden om toch af te slaan, wat tot gevaarlijke situaties leidde.

Als het voorstel eind februari door de raad wordt vastgesteld wordt nog dit jaar de inrichting van het Stationsplein verder uitgewerkt. Er wordt dan een Programma van Eisen voor de Leefomgeving (PvEL) voor het gebied gemaakt met beeldkwaliteitseisen voor de nieuwbouw en de openbare ruimte. De uitvoering zal daarna in deelprojecten worden opgepakt, eerst aan de zuidzijde en daarna aan de noordzijde van het station.

We zullen hier dus de komende jaren nog geregeld op terug komen.