Ochtendspits
Op basis van de solitaire kruispuntberekeningen is bepaald, dat deze afwaardering van de Amsterdamsevaart alleen mogelijk is, wanneer ongeveer 550 motorvoertuigen in de ochtendspits (de stad uit) via de Oudeweg gaan in plaats van de Amsterdamsevaart. Het gevolg van deze verplaatsing is dat het verkeer op de Oudeweg tijdens de ochtendspits hierdoor een zeer stroperige doorstroming gaat krijgen en er ontstaan diverse wachtrijen op Gedempte Oostersingelgracht. Dus in de ochtendspits hebben we in ieder geval verkeer vaststaan op de Oudeweg en de Gedempte Oostersingel. Funest voor de bereikbaarheid van ons grootste industrieterrein en de stad.
Avondspits
En ook in de avondspits is de doorstroming op de Oudeweg voor het verkeer stad-in ter hoogte van het kruispunt met de Waarderweg is niet optimaal aldus het rapport. En Incidenteel ontstaat op de Amsterdamsevaart stad-in wachtrijvorming ter hoogte van het kruispunt met de Prins Bernhardlaan en de Gedempte Oostersingelgracht. Dus in de avondspits hebben we in ieder geval verkeer dat vaststaan op de Oudeweg en de Gedempte Oostersingel, maar ook nog op de Amsterdamsevaart.
De enige manier om dit bovengenoemde scenario te voorkomen is als er toch meer verkeer over de Amsterdamsevaart gaat rijden, aldus het rapport. Maar dan is afwaardering dus niet mogelijk, want dan kom je in de knoop met de ongeveer 550 motorvoertuigen die minimaal gebruik moeten van de Oudeweg ipv de Amsterdamsevaart.
Triest is dat de bewoners van de Haarlem Oost en de Amsterdamse vaart een mooie worst wordt voorgehouden. De bewoners wordt minder verkeer beloofd, maar in plaats van minder verkeer, krijgen ze gewoon verkeer dat langer in de file voor hun neus stilstaat. En dat is pas echt slecht voor de fijnstof en CO2 uitstoot. Daarbij krijgen de inwoners van de Sportheldenbuurt enorme verkeersstromen langs hun wijk, maar dat is volgens de PvdA geen probleem. “De huizen zijn daarvoor gebouwd”, aldus de PvdA. Tja, maar de inwoners van de Sportheldenbuurt niet.
6,5 miljoen euro tekort onderhoud wegen
De coalitie o.l.v. D66 gaat nu 2 miljoen euro uitgeven aan het wegslopen van een prima weg. Terwijl we de komende 10 jaar al een tekort van € 6,5 miljoen op het onderhoud van wegen. En slechte wegen. De VVD had liever gezien dat we die 2 miljoen staken in extra onderhoud van onze wegen. Kortom investeren in onze infrastructuur, in plaats van het wegslopen van goede wegen, waardoor je de bereikbaarheid van Haarlem verslechterd. Dat is zeker slecht voor onze inwoners en economische aantrekkelijkheid.