Totaal verschillende projecten omdat er voor de Europaweg vrijwel
niemand was om in te spreken in het proces. Voor Zuid-West stond het stadhuis
letterlijk vol met bewoners die zich zorgen maken over de bestaande wijk, waar
zal dat verschil toch vandaan komen?
Wellicht omdat er rondom de Europaweg al veel projecten in gang
zijn gezet? Omdat er in dat gebied wel zorgen zijn over de toevoeging van 50%
sociale huurwoningen (terwijl het juist de bedoeling was om meer verschillen
aan te brengen in het soort woningen), de bereikbaarheid en het parkeren maar
niemand meer in verbetering geloofd? Of omdat de contrasten juist zo groot zijn
in Zuid-West waar in en rondom de wijk (met relatief weinig sociale woningen)
50% sociale huurwoningen worden toegevoegd? In Zuid-West zijn er overigens wel
meer zaken die ervoor zorgden dat de bewoners het stadhuis massaal wisten te
vinden; de bereikbaarheid van de wijk staat nu al onder druk, laat staan als er
2000 huizen bij komen. Om nog maar niet te spreken over de zorgen van de
bewoners over het groen in de wijk, de parkeerplaatsen en zaken als
speelplaatsen, dokters, tandartsen etc.
De VVD deelt de zorgen van beide wijken. Voor Zuid-West omdat er
weliswaar veel gebouwd kan worden, maar 50% sociale huurwoningen (en de andere
50% vrije invulling) zorgen ervoor dat er geen betaalbare huizen in de wijk
komen. De dure woningen zullen de tekorten van het grote aantal sociale
huurwoningen op moeten vullen om de projecten überhaupt mogelijk te maken.
Daarbij blijft er weinig tot geen geld over om te investeren in de kwaliteit
van de wijk, het groen en laat staan een ondergrondse parkeergarage. Financiering
vanuit de gemeente Haarlem hoeft men in deze ook niet op te rekenen gezien de
bezuinigingen die al plaatsvinden op het vastgoed en onderhoud van de stad.
Daarnaast zal er veel werkgelegenheid uit de wijk verdwijnen en is het maar de
vraag of en hoe het eventueel terug kan keren in de wijk en stad.
Voor de bewoners in en rondom de Europaweg zal het een compacte
omgeving worden waar het lastiger wordt in en uit de wijk te komen. De
structuur van de wegen wordt afgewaardeerd wat er toe zal leiden dat de
doorstroming naar de Schipholweg of elders verslechtert. Juist rondom de
Europaweg bood het een kans om meer verschillende woningtypes toe te voegen,
toch wordt er voor gekozen om 50% sociale huurwoningen toe te voegen, een
segment dat er al veel aanwezig is en waarvan juist de wijkraden ook
adviseerden om dit niet te doen. Een gemiste kans om Europawijk te veranderen.
Uiteindelijk heeft de VVD ingestemd met de visie voor de Europaweg
gezien het vergevorderde stadium waarin de plannen zich al bevinden. Voor
Zuid-West geldt dit overigens niet wat het maakt dat hier tegen gestemd is.
Niet tegen het bouwen, maar wel de manier waarop zonder voldoende rekening te
houden met de zorgen die er nu al leven in de wijk. Een motie vanuit de VVD om
per project een goed financieel plan en plan voor de stads brede invloed op de
mobiliteit te hebben waarbij ondergronds parkeren de norm is haalde het niet op
1 stem na.
Er volgen de komende
vergaderingen nog enkele ontwikkelvisies waarbij we telkens de afwegingen voor
leefbaarheid, kwaliteit, mobiliteit en de verschillen in woningbouw zullen
toetsen. Heeft u interesse om mee te denken over een ontwikkelvisie? Houdt u
dan de raadsagenda van de commissie Ontwikkeling in de gaten en neem contact op
als u daarover van gedacht wilt wisselen met Joris of Alexander.