Deze
mobiliteitshub Nieuw-Zuid moet samen met Oostpoort en het Stationsgebied de
drie Haarlemse knooppunten gaan vormen die belangrijk zijn voor de regionale
bereikbaarheid.
Op zich een
plan waar veel voor valt te zeggen, niet in de laatste plaats omdat in de
directe omgeving van deze hub honderden nieuwe woningen kunnen
worden gebouwd.
Toch heeft de
VVD wat bedenkingen. Al eerder hebben we aangegeven dat in onze ogen een
bushalte met een fietsenstalling nog geen mobiliteitshub is. Wij hadden graag
gezien dat als er dan toch 75 miljoen euro wordt uitgegeven er ook een vorm van
transferium komt waar automobilisten die Haarlem bezoeken hun auto kunnen parkeren
om per bus of OV-fiets hun weg naar het centrum te vervolgen.
Helaas zit dat
er niet in. De parkeergarage onder de Papentorenvest met een dergelijke functie
waar al jaren over wordt gesproken -kosten geraamd op 40 miljoen- lijkt
volledig uit beeld verdwenen.
Vanwege de
grote hoeveelheid broodnodige woningen die met de ontwikkeling van mobiliteitshub
Nieuw-Zuid mogelijk worden gemaakt zijn we toch akkoord gegaan met het plan,
maar het gevoel blijft dat we hier een kans gemist hebben om de bezoekende
automobilist op een nette manier uit het centrum te weren.
Het plan gaat
nu de ontwerpfase in, we zijn benieuwd naar het resultaat. Voor ons was een
harde eis dat de fietsenstalling ondergronds wordt gerealiseerd. Dat waren
vrijwel alle partijen met ons eens maar de coalitiepartijen vonden het niet
nodig een motie van ons met die strekking te steunen waardoor hij niet werd aangenomen.