In Haarlem worden oude treinen
gemoderniseerd waarbij ca. 85% van de oude materialen wordt gereviseerd en daarna
geplaatst in een gemoderniseerde trein.
De materialen die niet worden
hergebruikt krijgen een andere bestemming, bij voorkeur binnen de NS zelf. Zo
wordt overgebleven materiaal gerecycled en gebruikt voor bijvoorbeeld dwarsliggers
onder het spoor.
Op
station Utrecht Centraal staan bijvoorbeeld plantenbakken gemaakt van oude
treinprullenbakken, op NS kantoren staan bureaus gemaakt van treinplafondplaten
en treinramen komen terug in gebouwen, zoals een fietsenstalling in Eindhoven
en een treinwerkplaats in Leidschendam.
Uiteindelijk
belandt slechts 1 procent van de materialen van de oude dubbeldekkers op de
afvalberg, een indrukwekkend resultaat!
We spraken
onder meer over de doelstelling van de NS om in 2030 volledig circulair in te kopen
en geen afval meer op kantoren en werkplaatsen te hebben. Nooit bij nagedacht
maar niet elke gemeente en dus ook niet elk station werkt hetzelfde: soms is er
afvalscheiding vooraf en soms is er nascheiding. Hoe lever je het afval uit de
treinen dan steeds correct aan?
Al met al een zeer interessant
werkbezoek. Goed om een dergelijk bedrijf
in Haarlem te hebben!