Bezoek aan congres van Bouwend Haarlem

Op 10 oktober vond het jaarlijks congres van Bouwend Haarlem plaats. Bouwend Haarlem is een samenwerking van de gemeente Haarlem en ontwikkelaars en woningcorporaties die in Haarlem actief zijn.

Thema was deze keer “een andere kijk op groen”.

Als eerste spreker kwam Steven Slabbers aan het woord. Als Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit (PARK) adviseert hij het bestuur van de provincie over ruimtelijke ontwikkelingen die impact hebben op de leefomgeving. Hij pleitte onder meer voor hoogbouw met gezamenlijk groen, op het maaiveld maar ook op het dak. Dat is op meerdere plaatsen in Europa al gebruikelijk zoals in Hamburg en Oslo. En de auto onder de grond.

Bijzonder was zijn pleidooi dat je woningen moet bouwen op de mooiste plek en volgens hem is dat in Haarlem het gebied tussen het Spaarne en de Mooie Nel. Pikant, omdat dat gebied hoort bij Industriegebied De Waarderpolder waar volgens de huidige afspraken geen woningbouw mag plaatsvinden. Zijn mening is dat je wonen met bedrijven moet mengen, of de bedrijven onderbrengen op een minder aantrekkelijke plek.

Een andere spreker was Robbert Snep, onderzoeker bij de universiteit van Wageningen. Hij gaf zijn visie op de groene stad van de toekomst. Hij pleitte voor een integrale manier van denken: het aan elkaar verbinden van functioneel groen, klimaatadaptatie, gezondheid en natuurbehoud in steden leidt op langere termijn tot veel betere en goedkopere oplossingen. Volgens hem spreken gemeenten wel van hoge groenambities en “klimaatbestendige wijken”, maar in de praktijk blijft het te veel bij “decorgroen”.

Het was een interessante bijeenkomst die genoeg stof tot gesprek opleverde. En dat kon ruimschoots tijdens de afsluitende borrel.