Debatcafé Thorbecke on tour op 7 december: Democratie onder druk?

Woensdag 7 december a.s. om 20.30 uur zullen, onder leiding van moderator Alex de Vries, scheidend Kamerlid Ingrid de Caluwé, kandidaat-Kamerlid Wybren van Haga en kandidaat-Kamerlid Martijn Bolkestein in debat gaan over onze parlementaire democratie. Het openbaar debat vindt plaats in Debatcafé Thorbecke dat voor deze gelegenheid verhuist naar Overveen.

De ‘verrassende’ overwinning van Donald Trump, de even verrassende Brexit en het geruchtmakende Oekraïne-referendum lijken goede voorbeelden hoe onze democratieën onder druk staan. Maar is dat echt zo? Voldoet ons parlementaire meerderheidsstelsel goed of schiet het tekort om nijpende maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden? Wat moet er gebeuren om de burger weer het gevoel te geven dat hij wordt vertegenwoordigd?

De debaters krijgen elk drie stellingen voorgelegd (niet hun eigen stellingen);

Ingrid de Caluwé

1. Tweede Kamerleden weten niet wat er echt onder de bevolking leeft.

2. De wachtgeldregeling voor TK-leden is een goede zaak. Wie steekt er anders nog zijn nek uit?

3. Het verbreken van verkiezingsbeloftes is schadelijk voor het vertrouwen in de politiek.

Wybren van Haga

1. Referenda zijn een speeltje van populisten, zie het Oekraïne-referendum. Niet meer doen dus.

2. Het huidige kiesstelsel op basis van evenredige vertegenwoordiging met een lage kiesdrempel is goed; het verzekert onder meer dat ook minderheden worden gehoord.

3. Het overheidsapparaat, met de Rijksoverheid voorop, moet inkrimpen. Dat betekent minder regels en zeker 100.000 minder ambtenaren.

Martijn Bolkestein

1. Politieke partijen hebben hun langste tijd gehad. Het alternatief is…

2. Meer ondernemers in de Tweede Kamer, überhaupt in de politiek, is broodnodig.

3. Stemmen moet weer een wettelijke verplichting worden met een serieuze sanctie als stok achter de deur.

Om het debat extra vuur te geven en de debaters uit te dagen worden de gasten in de zaal er actief bij betrokken én om een eindoordeel gevraagd. The winner takes it all…!

Vanaf 20.30 uur bent u uitgenodigd in het Debatcafé Thorbecke dat voor de gelegenheid neerstrijkt in Overveen. Locatie: strandpaviljoen San Blas, Zeeweg 84, 2051 EC  Overveen.

Iedereen is welkom, ook niet-leden.