Debatcafé Thorbecke op maandag 13 maart: De jonge kiezer aan het woord

Aanstaande maandag 13 maart 2017 - twee dagen voor de Tweede Kamerverkiezingen – is in het Debatcafé Thorbecke de jonge kiezer aan het woord. Om 20.00 uur gaan scholieren van middelbare scholen en HBO-studenten uit de regio in debat met enkele kandidaat-Kamerleden. Dit zijn: Wybren van Haga (VVD), Frank Visser (CU), Michel Rog (CDA), Wendelien Tönjan-Levert (VVD) en Tjeerd de Groot (D66), waarvan vier afkomstig uit Haarlem.

Thema’s zijn: duurzaamheid, veiligheid en onderwijs. Ook andere belangrijke onderwerpen passeren de revue. Moderator is Alex de Vries.

Het zal niemand ontgaan zijn dat de Tweede Kamerverkiezingen voor de deur staan. Op 15 maart mogen veel Nederlanders van 18 jaar of iets ouder voor het eerst van hun democratisch recht gebruik maken en stemmen. Dat is bijzonder. Het is een interessante groep voor politieke partijen. Het gaat om ruim 800.000 jonge mensen, waarvan bijna 75% zweeft en dus nog geen keuze heeft gemaakt. Kortom werk aan de winkel voor de politieke partijen tot de laatste minuut.

“Maar Tja,… wat doen politieke partijen eigenlijk om de 18+, die voor het eerst gaat stemmen, binnen te halen?”

Locatie Thorbecke: Riviervismarkt 13, 2011 HJ Haarlem. Thorbecke is een lokaal initiatief om het politiek debat in Haarlem te bevorderen. Veel prominente politici en bestuurders gingen er de afgelopen vier jaar in de debat met elkaar en het publiek.