VVD Haarlem presenteert “Ons Haarlem” - verkiezingsprogramma gemeenteraad 2018-2022

Op vrijdagmorgen 29 september presenteerde de VVD Haarlem op de Grote Markt het concept verkiezingsprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen met de titel “Ons Haarlem”. Het programma is tot stand gekomen door veel te praten met Haarlemmers. Tijdens het debatcafé Thorbecke, de speciale inbrengavond voor inwoners van Haarlem, of gewoon op straat of in de bus.

Peter van Kessel, voorzitter van de programmacommissie: "Als je luistert naar Haarlemmers, dan hoor je dat veel Haarlemmers een gelukkig leven hebben in Haarlem. We houden gewoon van Haarlem! Als je doorvraagt, dan kunnen er altijd dingen beter. Voor jongeren en jonge gezinnen is het niet altijd makkelijk om een huis in Haarlem te vinden, daarom willen we ruimte geven voor 16.000 nieuwe woningen. Een ander probleem is dat we 's ochtends en 's avonds tijdens de spits in de file staan. Dat moet echt anders. Tenslotte kunnen de belastingen ook echt wel omlaag. De VVD weet als geen ander dat dit geld is van hardwerkende Haarlemmers!"

Jaap Funnekotter, voorzitter van VVD Haarlem-Zandvoort: “Ons Haarlem staat voor al die mensen die zich steeds weer inzetten voor ons mooie Haarlem, zoals mantelzorgers, goede buren, kleuterleiders en leraren voor de klas, verzorgenden aan het bed, de agent en de buschauffeurs. Maar Ons Haarlem staat ook voor de huidige en komende koers van VVD Haarlem. De VVD Haarlem heeft de ambitie om weer in de coalitie te zitten, zodat we nog meer van onze goede plannen kunnen waarmaken.”

De belangrijkste maatregelen uit het verkiezingsprogramma:

• Wonen kan goedkoper. We verlagen de belasting op eigen woningbezit (OZB)

• We maken ruimte voor 16.000 nieuwe woningen door Haarlem verantwoord te ontwikkelen.

• De doorstroming moet beter. We zijn o.a. voor een ringweg om Haarlem, een Kennemertunnel, verbreding van wegen, bruggen open voor autoverkeer tijdens de spits.

• Het onderhoud van de stad kan beter. We trekken €1 miljoen extra per jaar hiervoor uit.

• We hebben Haarlem graag groen en duurzaam. We planten 1000 bomen bij.

• Parkeren kan makkelijker en betaalbaarder.

• Toerisme wordt bevorderd maar mag niet leiden tot overlast voor bewoners.

• Ondernemers zijn onmisbaar voor Haarlem. We gaan voor minder regels en lagere belastingen.

• Iedereen verdient goede zorg. We willen dat iedereen de zorg krijgt die bij hem of haar past.

• De Haarlemse honkbalweek moet behouden blijven.

• We willen veilig zijn en ons veilig voelen. Wanneer de politie ingrijpt, hebben ze onze steun.

• De gemeente is er voor ons en niet andersom. We willen een dienstbare, kleine overheid.

• We staan voor minder en lagere belastingen.

Op woensdag 18 oktober spreken de leden van de VVD Haarlem zich tijdens de ledenvergadering erover uit.