Een betere bereikbaarheid en doorstroming in Haarlem

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om familie en vrienden op te zoeken. En dat verplaatsen moet makkelijk en soepel gaan. Haarlem is in 2017 uitgeroepen is tot file hoofdstad nummer 1. Dat naar aanleiding van cijfers van de Traffic Index van navigatiedienstverlener TomTom. Niet iets om trots op te zijn.

TomTom becijferde verder dat een gemiddelde rit in en rond Haarlem afgelopen jaar 27 procent langer duurde dan zonder ontstoppingen. In de ochtend- en de avondspits liep de vertraging zelfs op tot respectievelijk 41 en 46 procent.

Bovendien bleek ook bij berekeningen dat een Haarlemmer die dagelijks in de spits naar zijn werk reed vorig jaar circa 100 uur in de file heeft gestaan. 100 uur. U leest het goed.

Maar er zijn meer cijfers die wijzen op een groot probleem. Uit de Vitaliteitsbenchmarkt Centrumgebieden; Zicht op de economische vitaliteit van Haarlem van het bureau Goudappel Coffeng blijkt dat Haarlem slecht scoort als het om bereikbaarheid gaat. Dat is slecht nieuws voor onze winkels, ondernemers en culturele instellingen.

Tenslotte is er zeer recent een brandbrief is gestuurd namens Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem, de Industriekring Haarlem, Haarlem Centraal, Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem, Midden Klein Bedrijf Haarlem en diverse wijkraden, die wijzen op de toenemende bereikbaarheidsproblemen van onze stad.

Kortom er nu behoefte is aan actie. Haarlem de komende jaren gaat groeien in bewoners en bezoekers. Dat betekent meer auto’s en verkeersdeelnemers en dus meer bewegingen.

Niets doen is geen optie. VVD Haarlem heeft daarom tijdens de begrotingsbehandeling van vorige week een motie ingediend die het College van B&W opdraagt om nog dit jaar met concrete voorstellen te komen, die tot zeer snelle uitwerking leiden van de korte termijn maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren. Die motie werd door de gehele gemeenteraad gesteund en dus aangenomen.