Niks mis met huidige ‘opt-out’
Het plan om de huidige ‘nee/nee’ sticker in te ruilen voor een ‘ja-ja’-variant lijkt in eerste instantie sympathiek. Sommige mensen vinden het ontvangen van reclamefolders irritant, en ook het argument dat folders slecht zijn voor het milieu is veelgehoord. Maar er is ook een andere kant aan het verhaal, namelijk de impact op onze lokale economie en werkgelegenheid.
Reclame werkt
De enige reden dat ondernemers reclamefolders verspreiden is omdat het simpelweg werkt; het verbieden ervan heeft dus direct gevolgen voor de portemonnee van een ondernemer. Daar kun je niet zomaar aan voorbijgaan.
Eigen vrijheid
Kunnen aangeven dat je geen folders wenst te ontvangen kan al. Brievenbusstickers zijn sinds jaar en dag in de publiekshal af te halen. Het is je eigen vrijheid om deze op je brievenbus te plakken. En wil je ze wel? Lees ze, en gooi de folders daarna netjes in de papierbak zodat het keurig gerecycled wordt.
Alternatief
Als het inderdaad zo is dat het verkrijgen van een sticker teveel moete kost, stelt de Haarlemse VVD voor dat de gemeente nog één keer de stickers gratis verspreid aan alle huishoudens, zodat iedereen zonder enige inspanning de keuze kan maken om van de ‘opt out’ gebruik te maken.