In ons Haarlem mag je jezelf zijn

Met het ophangen van eigen posters voegt de Haarlemse VVD de daad bij het woord en brengt zoenposters in het straatbeeld. Directe aanleiding is de discussie die vorige week in de Haarlemse gemeenteraad plaatsvond waarbij duidelijk werd dat D66 wethouder Botter niet van plan was om zélf actie te ondernemen.

De poster toont twee zoenende mannen met als tekst ‘In ons Haarlem mag je je jezelf zijn – intolerant tegen intolerantie’. De initiatiefnemers uit de gemeenteraadsfractie, Wouter Rutten en Anne Sterenberg en kandidaat-raadslid Robert-Jan Baars hebben deze posters woensdag opgeplakt.

‘Zonder zichtbaarheid geen acceptatie’, zegt Wouter Rutten die ook voor de komende verkiezingen kandidaat is. ‘Feit is dat als partners van het gelijke geslacht onderling affectie tonen in het openbaar dat nog altijd als veel aanstootgevender wordt gezien dan wanneer hetero’s dat doen. Daarnaast weten we dat er Haarlemmers zijn die zich op relationeel of seksueel gebied onvrij of zelfs onveilig voelen, bijvoorbeeld bij het aangaan van een relatie met iemand van een andere religie’. De Haarlemse VVD wil daarom dat de gemeente Haarlem zijn verantwoordelijkheid neemt en een campagne start die duidelijk maakt dat je in Nederland je eigen partner kiest. ‘Maar we zouden de VVD niet zijn als we niet zelf de handen uit de mouwen staken en gingen zitten wachten op de overheid’, besluit Rutten.