Werkbezoek aan tijdelijke modulewoningen in Sloterdijk

Eind november bracht ik met een aantal leden van de commissie ontwikkeling een bezoek aan de tijdelijke modulewoningen die in Sloterdijk zijn neergezet. Binnen de commissie gaan stemmen op om deze woningen ook in Haarlem te realiseren, met name in Oostpoort bij Station Spaarnwoude.

Het was een nuttig bezoek, met name ook om een indruk te krijgen van dit soort woningen, die met 18 m2 nooit het predicaat riant zullen krijgen.

Voordeel voor de bewoners boven het huren van een kamer is dat de woning is voorzien van eigen sanitair en een klein keukentje. In de gezamenlijke ruimte zijn wasmachines en drogers beschikbaar en er is een café waar je de hele dag terecht kan voor eenvoudige maaltijden of een drankje.

De woningen kunnen zeker in een behoefte voorzien, met name voor jongeren en studenten. Ze zijn kwalitatief misschien beter dan containerwoningen, maar het blijven wel tijdelijke woningen en die moet je plaatsen op een tijdelijke locatie of als een tijdelijke voorziening. En er lijkt vooralsnog niets tijdelijks aan de woningnood in Haarlem.

Bij Oostpoort komt ruimte voor een flink aantal woningen en wat ons betreft worden dat permanente woningen. De bouw van deze woningen zal misschien iets langer duren, maar deze locatie vlakbij station Spaarnwoude verdient meer dan tijdelijke woningen.

Dat neemt niet weg dat als er de komende jaren een locatie in beeld komt waar voor bijvoorbeeld 10 jaar ruimte beschikbaar is deze modulebouw een optie kan zijn die het overwegen waard is.