Wethouder Sikkema goochelt met cijfers rondom invoering Betaald Parkeren

Al eerder heeft de VVD vastgesteld, dat de financiële onderbouwing van het raadsstuk over invoering van Betaald Parkeren rammelt aan alle kanten. De reden om Betaald Parkeren in te voeren is volgens de wethouder het feit, dat de gemeente Haarlem voor €251.000 inkomsten, de zogenaamde Mulder gelden, misloopt vanuit het Rijk. Echter het plaatsen en leasen van de parkeerautomaten vereist ook een flinke investering. Wil je dus een prognose vaststellen of de invoering echt geld oplevert, dan moet je uiteraard wel alle kosten en opbrengsten in kaart brengen om een juiste afweging te maken. En met de kosten in beeld brengen, daar goochelt de wethouder mee en dat is zeer kwalijk, want zo worden raadsleden en bewoners op het verkeerde been gezet.

In het raadsstuk staat de prognose voor 2016 en verder. Aan “geschatte” inkomsten wordt genoemd, de opbrengsten aan boetes €480.000. Daar tegenover staan de kosten; het wegvallen van de inkomsten van het Rijk, (de zogenaamde Mulder gelden) van €251.000. Trek je kosten van de inkomsten, dan blijft er volgens de wethouder een positief saldo over van €229.000 en dus voldoende reden om de invoering van Betaald Parkeren uit te voeren.

Echter in dit rijtje ontbreken de kosten van bijvoorbeeld het leasen van de Parkeerautomaten. De kosten daarvan zijn bij een meerjarig contract €47.700 per 4 maanden. Trek je ook die kosten, dan heb je een veel lagere opbrengst.

Maar meer kosten ontbreken volgens de VVD in het raadsstuk. Hoe zit het namelijk met de kosten van de energievoorziening van deze automaten? Zulke kosten lopen al snel in de tienduizenden euro’s? Allemaal kosten, die ontbreken.

Ook opvallend is dat er bij dit project geen VAT/ VTU kosten voor de invoering staan gereserveerd. Dit zijn kosten die binnen de gemeente zelf worden gemaakt door ambtenaren. Deze kosten noemen ze voluit, kosten die samenhangen met “Voorbereiding, Administratie en Toezicht” (VAT) en “Voorbereiding en Toezicht op de Uitvoering”(VTU). Deze kosten staan normaal gesproken opgenomen in het Raadsstuk. Echter bij dit project worden deze kosten niet inzichtelijk gemaakt, omdat de uren "opeens" vallen binnen de reguliere begroting. Dit is vreemd omdat er wel sprake is van VAT-VTU uren bij dit project, maar die “verdwijnen” in de reguliere uren. Op deze manier worden de kosten gemanipuleerd en krijgen raadsleden, burgers en wijkraden een verkeerd beeld voorgeschoteld. Dat is zeer kwalijk. De VVD heeft wederom aanvullende technische vragen gesteld om dit inzichtelijk te krijgen.