Harde tik op de vingers van wethouder Meijs over affaire stadsdichter - coalitie pakt niet door: ‘wat een slappe hap’

Tijdens het door de VVD aangevraagde spoeddebat over het debacle rond de benoeming én het ontslag van de stadsdichter heeft verantwoordelijk wethouder Meijs (Cultuur, GroenLinks) een harde tik op de vingers gekregen.

De verontwaardiging over de gang van zaken was groot. Er was geen partij die geen kritiek had en Meijs' eigen partij, GroenLinks, deed geen enkele poging om het voor de eigen wethouder op te nemen.

De coalitie (GroenLinks, D66, CDA en PvdA) die zonder meer haar afkeuring over het optreden van wethouder Meijs uitsprak, zette deze niet om in steun voor de motie van afkeuring die de VVD indiende. In plaats daarvan kwam de coalitie met een eigen motie van 'treurnis' omdat daarmee het signaal naar de wethouder 'sterker zou overkomen'.

Namens het grootste deel van de oppositie (Actiepartij, OPhaarlem, JouwHaarlem, Hart voor Haarlem, Liberaal Haarlem en SP) gaf fractievoorzitter Wouter Rutten aan niet te begrijpen dat een signaal sterker kan overkomen door lafhartig een motie af te zwakken van afkeuring naar treurnis. 'Hoe kan wethouder Meijs en het college ervan leren als de coalitie dit doet én dan ook van ons verwachten dat wij dit steunen'.

'Wat een slappe hap, de gang van zaken kende al alleen maar verliezers.  Daar kunnen we de coalitie die zo'n blunderende wethouder beschermt nu aan toevoegen', zei Wouter Rutten na afloop van de vergadering.

Hieronder kunt u de bijdrage van de VVD aan het debat en de motie van afkeuring lezen.