Haarlemse wateren worden elektrisch

Tijdens de afgelopen begrotingsbehandeling bleek dat een meerderheid van de raad ervoor koos om de bootbezitters in Haarlem op extra kosten te jagen door het verplicht stellen van een elektrische motor.

VVD Haarlem heeft tegen gestemd en had liever eerst een normaal debat over deze kwestie gehad, zodat duidelijk was geworden over hoeveel milieuwinst we het nu echt hebben en of we bijvoorbeeld niet liever hebben dat onze inwoners hun geld investeren in zonnepanelen of isolatie van hun woning, wat veel meer rendement oplevert voor het milieu, dan de verplichte aanschaf van een nieuwe elektrische boot motor.

Nog vreemder werd het toen de VVD een motie indiende om dan zelf ook het goede voorbeeld te geven en de motoren van de Havendienst en Spaarnelanden dan ook te elektrificeren. Dat lijkt ons redelijk. Toen bleek echter dat GroenLinks en D66 niet wilde instemmen met die VVD motie omdat ze zich druk maakten om de kosten.

Wij vinden het gek dat je wel de inwoners op kosten jaagt, maar dat dan bij de gemeente zelf opeens een probleem blijkt te zijn. We hebben de motie toen aangehouden om andere partijen wat “nadenk” tijd te gunnen.

Bij de laatste raadsvergadering is de motie alsnog ingediend en werd de motie unaniem door de raad aangenomen! Dus nu gaat ook de gemeente aan de slag met het elektrificeren van de boten van de gemeente.