Wat kost dat Tiny Forest de Haarlemmer eigenlijk?

Middenin de grootste financiële storm die Haarlem ooit heeft meegemaakt, deelde het college onder leiding van GroenLinks in de begroting 2021 vol trots mee dat er een eerste Tiny Forest wordt gerealiseerd. De rekening ervan werd neergelegd bij de Haarlemse woningbezitters en automobilisten die meer mogen betalen voor de OZB en het parkeren. De VVD vond dit onbegrijpelijk en noemde het Tiny Forest – een bosje ter grootte van een tennisbaan - toen al een 'triest monument van onkunde'.

Het Tiny Forest is inmiddels gerealiseerd en andermaal pronkt het college met dit dubieuze prestigeproject. De exacte kosten? Daar mag de Haarlemmer vooralsnog alleen naar raden. Volgens het IVN, bedenker van het concept, is zo'n Tiny Forest te realiseren voor 22.000 euro. Dat is al een bak geld. Maar in Haarlem heeft het minstens drie keer zoveel gekost in een schimmige constructie met crowdfunding en sponsoring die bij lange na niet heeft opgeleverd wat er nodig was.

De VVD fractie heeft het college gevraagd om precies op een rij te zetten wat het Tiny Forest heeft gekost, welke kosten de gemeente had begroot en welke kosten zijn gemaakt. Nu de Haarlemmer de jaarlijkse OZB aanslag weer op de deurmat heeft gevonden, is het tijd dat het college duidelijk maakt wat dat Tiny Forest de Haarlemmer kost!