Werkbezoek Hotel Arena

Er wordt al jaren gesproken over de ontwikkeling van de Egelantier, ooit het Elisabeth Gasthuis,aan de Gasthuisvest. Het gaat nu gebeuren, het pand komt in handen van de ontwikkelcombinatie Lingotto en Amsterdam Village Company de exploitant van Hotel Arena in Amsterdam. Hun plannen voorzien in een boetiekhotel met 95 kamers in combinatie met een podium voor cultuur, een café-restaurant en tien woningen voor kunstenaars.

Hoe ziet dat er dan uit? En welk product wil men in de Egelantier onderbrengen?  Om daar een indruk van te krijgen brachten enkele raadsleden een bezoek aan Hotel Arena in Amsterdam, een project van de Amsterdam Village Company. Alexander en Joris gingen vanuit de VVD het gesprek aan met de eigenaar Paul Hermanides en de ontwikkelaars vanuit Lingotto

Hotel Arena begon ooit, net zoals de Egelantier, als Sint Elisabeth Gasthuis. Na de sluiting van de eerste functie als weeshuis besloot de gemeente dat het pand moest worden gebruikt om onderdak te geven aan de vroegere Dam-en Vondelparkslapers. Zij konden voor een paar gulden een matrasje huren in de vestiging van de gemeentelijke Sleep-Inn. Nadat de gemeente het niet langer wenselijk achtte de Sleep-Inn voor eigen rekening en risico te exploiteren, werd een beleidsplan opgesteld dat naast overnachtingsplaatsen voorzag in een café-restaurant, een zaal met podium en een oefenfunctie voor jonge bands. Dit internationale centrum voor jongerencultuur en toerisme opende haar deuren in 1992 onder de naam Arena.

Arena transformeerde in Hotel Arena en nu, bijna 30 jaar later is het een monumentaal, intiem, viersterren Design Hotel. “Dit is een plek waar locals, reizigers en creatieven elkaar ontmoeten. Voor een expositie, concert, of gewoon een ongewoon nachtje slapen in een van de iconische kamers. En dat alles onder één dak,” aldus eigenaar Paul Hermanides die smakelijk kan vertellen over de ontwikkeling en de verschillende stadia die dit heeft gekend, een voorbode voor de Egelantier.

Een van de punten die ter sprake kwam was de oppervlakte die voor cultuur bestemd is. Hier en daar wordt gesteld dat het 3000m2 zou moeten zijn in plaats van de nu voorgestelde 1500. Maar de vertegenwoordiger van Lingotto legde uit dat er van het begin af aan sprake is geweest van 1500m2. Zij hebben dus niet eigenmachtig de oppervlakte aangepast, het is gewoon conform de wensen van de gemeente. In de verschillende gesprekken toonde de ontwikkelaar en exploitant zich zeer bereid om in te zetten op een toegankelijke en brede invulling van de culturele meters zodat het pand het open karakter krijgt zoals gewenst.

Kritiek was er op de naam die nu aan het project is toebedacht: “HOF in de Egelantier”. Daar werd geen van de aanwezige raadsleden blij van en intervenieert met de naam Hof die het Frans Hals Museum al gebruikt. Uitkomst was dat de uiteindelijke naam nog heroverwogen wordt. Een pakkende naam, passend bij het pand, de ontwikkeling en de omgeving, iets voor een prijsvraag?

Tijdens de rondleiding viel vooral op hoe goed monumentale elementen verwerkt zijn in het huidige hotel. De kwaliteit van producten, inrichting en de verschillende stijlen gaven met de toezegging dat een vergelijkbare stijl in de Egelantier wordt toegepast een betere kijk op de aanstaande ontwikkeling. Het moet daarom gezegd, als de Egelantier van hetzelfde niveau wordt als Hotel Arena is geworden dan kan het wel degelijk een verrijking van de stad zijn. De oplevering staat gepland voor begin 2025, we zijn benieuwd!