VVD Haarlem in gesprek met ondernemers

Starten, stoppen & doorgaan met Tjerk Schreurs

Wat kan Haarlem in de komende 4 jaar doen, voor de bedrijven uit de stad. De VVD vraagt het aan verschillende Haarlemse ondernemers. Vandaag Tjerk Schreurs van de Du Theatre, een kroeg in de Smedestraat.

Waar moet Haarlem mee starten?
“Om praktisch te beginnen kan Haarlem starten door afvalbakken te plaatsen waar het nodig is. Hier in de Smedestraat doen we als kroegeigenaren ons best om het schoon te houden, maar vanuit de gemeente staat er niet één afvalbak meer in de straat. Er stond er eentje, daarvoor heb ik lang moeten vragen bij de gemeente, maar die is laatst weg gehaald met de herinrichting van de straat.”
“Verder heeft de gemeente een plan gemaakt om de straat te verbeteren. In dat plan zouden er bomen komen tegen de geluidsoverlast en de hitte. Daarnaast zou de verlichting verbeterd worden voor de veiligheid. Super mooi plan. Maar we horen daar nu al een lange tijd niets meer van. Zou top zijn als ze daar mee zouden starten in 2022!”

Waar moet Haarlem mee stoppen?
“Onvoorspelbaar beleid. De Smedestraat is aangemerkt als nachthoreca straat, maar vervolgens worden de panden die beschikbaar komen allemaal woningen. Dat gaat niet samen. Je kan overal woningen bij bouwen, maar nachthoreca kan maar op beperkte plekken. Verander die plekken niet, maar hou ze waar ze zijn.”

Waar moet Haarlem mee doorgaan?
“Haarlem heeft een gezellig nachtleven, een echte hop cultuur. Mensen hoppen van kroeg naar kroeg. Dat moet je vasthouden. We moeten niet beginnen met venstertijden invoeren, dat mensen voor twee uur ergens binnen mogen zijn en naar buiten, betekent naar huis.”
“Wat Haarlem ook goed heeft geregeld is de rode loper, dat er geen auto’s meer dit deel van de stad in kunnen na elf uur.”

“Als laatste, wil ik nog zeggen, dat de gemeente heel goed heeft meegedacht in de Corona periode. Er was geen gedoe bijvoorbeeld, als we het terras groter maakten.”