Parkeren in Haarlem, iedere automobilist die in Haarlem komt
heeft ermee te maken. En wat parkeren betreft is er momenteel erg veel te doen.
Het college in Haarlem onder leiding van de Partij van de Arbeid, Groenlinks,
D66, CDA en Actiepartij, zorgen ervoor dat in 11 aanvullende wijken in Haarlem betaald
en gereguleerd parkeren ingevoerd gaat worden.
De plannen worden de stad aangeboden onder het mom van
vergroening van de stad, minder overlast van parkeren en dat het invoeren
kostenneutraal gaat zijn. Maar wanneer er gekeken wordt naar de daadwerkelijke
kosten van de parkeervergunningen blijkt de kostenneutraliteit niet een feit
maar een fabel. De gemeente zal uiteindelijk miljoenen ophalen bij de bewoners,
in tijden die al lastig genoeg zijn. De kosten voor de vergunningen zijn namelijk
fors. 112 euro voor de eerste auto en zelfs 420 euro voor de tweede auto. Over
meer auto’s wordt niet gesproken.
Een gezin, met thuiswonende kinderen, die in Haarlem geen
huis kunnen kopen wegens de torenhoge prijzen van woningen, met een baan waar
een auto voor nodig is, als ouders ook een baan hebben waar zij met de auto
naartoe gaan, dan heeft dit gezin een groot probleem. Veelal zijn het geen
hobby auto’s die mensen hebben maar zijn auto’s hard nodig omdat OV of de fiets
geen goed alternatief is. Dit beleid raakt mensen onnodig hard. Zeker in de
portemonnee maar ook in de kansen die zij hebben in het leven.
Maar wat gaat het dan opleveren? Niet zo veel; want
parkeerdruk in wijken waar betaald parkeren en parkeerregulering wordt ingevoerd,
daar is de parkeerdruk nog altijd enorm hoog. Daarnaast ervaren juist ook
wijken om de wijken waar betaald en gereguleerd parkeren ingevoerd gaat worden
een verhoogde parkeerdruk omdat daar auto’s naartoe verdwijnen van degene die
niet meer een extra vergunning kunnen krijgen.
En ook groen gaat het niet worden. Wanneer je van de opgedekte
tafel het tafelkleed vanonder het servies trekt, blijft (hopelijk) het servies
staan. Datzelfde geldt met de auto, want wanneer de parkeerplaats verdwijnt
blijft de auto nog staan. Alternatieven? Daar is geen sprake van; dus blijft er
weinig ruimte over om te veranderen in groen.
Qua veiligheid, gaat het ook niet echt de goede kant op.
Minder parkeerplekken zorgen voor meer zoekverkeer, waardoor auto’s langer door
de wijk rijden. Dus ook daar wordt door deze coalitie en door dit college niet
geleverd op de beloften.
De VVD fractie is dan ook tegen deze maatregel; tegen het optuigen
van de auto als melkkoe in elf wijken en zal zich dan ook sterk maken voor het
geluid in de raad van Haarlem en in de commissie beheer tegen deze parkeerplannen.
Wil je nu ook zelf meespreken? Tot 30 november liggen de plannen voor het
parkeren in Haarlem nog in de inspraak. Reacties kunnen nog ingediend worden
via de volgende link:
https://haarlem.nl/uitbreiding-betaald-parkeren-11-wijken-reageren-kan-nog-tot-eind-november