Een tijdje geleden liepen mijn echtgenote en ik mee met een
stadswandeling van de Historische Vereniging Haerlem. Zo kwamen we in de
Barteljorisstraat langs een beeldje dat daar anoniem stond te zijn. De gids
vertelde dat het om Malle Babbe ging, dat het beeld van Kees Verkade was, toch
niet de minste beeldhouwer, en dat er veel misverstanden rondom de persoon
Malle Babbe leefden. Iedereen vond het raar dat er geen enkele toelichting bij
dat beeldje stond. Reden genoeg om in actie te komen.
En dus heb ik bij de behandeling van de kadernota een motie ingediend om dit
beeldje uit de anonimiteit te halen. Wethouder van Loenen was het hier direct
mee eens en zo gebeurde het dat we op maandag 18 september samen de tegel
onthulden. De naam van het beeldje en de kunstenaar staan vermeld en via een QR
code kan het hele verhaal worden opgehaald. Inmiddels heeft ook het Haarlems
Dagblad uitgebreid aandacht besteed aan de achtergrond van het kunstwerk en zo
krijgt Malle Babbe alsnog de aandacht die ze verdient.
Toch nog wel een kanttekening, want de omschrijving is niet compleet. Beter is de uitleg op de website van de gemeente. Daarin wordt ook uitgelegd dat de bekende meezinger van Rob de Nijs op het verkeerde schilderij is gebaseerd: Het Zigeunermeisje. Ik ga er mee aan de slag.