VVD wil aanpak van fatbikegangs

De VVD Haarlem heeft direct vragen aan de Burgemeester gesteld na signalen van een wisselende groep van minimaal 40 jongens en meisjes (10-17 jaar oud) die intimideert, bedreigt, chanteert en leeftijdsgenoten mishandelt in de regio van Haarlem. Het betreft een nieuwe vorm van georganiseerde jeugdcriminaliteit. De jongeren communiceren via social media zoals Snapchat en kunnen met Fatbikes en elektrische fietsen razend snel in grote intimiderende groepen verzamelen rond willekeurige slachtoffers.

VVD fractievoorzitter Peter van Kessel noemt het onacceptabel dat onze jongeren niet veilig over straat kunnen. En waar zijn de ouders?

De Burgemeester moet paal en perk stellen aan deze vorm van intimidatie, chantage, bedreiging en mishandeling. De VVD heeft daarom allereerst vragen gesteld aan de burgemeester (zie bijlage).

Het probleem van de fatbikegang doet zich voor in de regio Haarlem, waar ook Velsen, Santpoort, Hillegom, Bloemendaal en Heemstede deel van uitmaken. De gemeenten en politie zullen daarom ook in regionaal verband moeten samenwerken. Het is belangrijk dat daders opgepakt en voorgeleid worden.

Daarbij is het ook belangrijk dat er samengewerkt wordt met ouders, de scholen en jongerenwerk om de problematiek aan te pakken. De VVD in Velsen heeft in de regio gezocht naar medestanders voor een motie over regionale samenwerking tegen jeugdintimidatie. De VVD in Haarlem heeft deze uitgestoken hand aangenomen en in overleg met de gemeenteraad in Haarlem dezelfde oproep gedaan aan het college. Deze motie werd met algemene stemmen aangenomen door een verenigde Haarlemse gemeenteraad.