Goede zaken, slechte zaken...

In het verleden kwamen Haarlemse ondernemers op gezette tijden bij elkaar in de Philharmonie voor de NV Haarlem.

Ook de VVD Haarlem was daar dan aanwezig.

Tijdens corona is dit evenement helaas een stille dood gestorven.

Maar, zie daar, mede op initiatief van Johan Tempelaar van Communicatiebureau De Coalitie en Luuk Rensen van Sparkz Networking werd in het statige gebouw van Sociëteit Vereeniging een nieuw initiatief ontplooid: de talkshow Goede Zaken Live. Namens de VVD Haarlem was ons raadslid Alexander Bruch aanwezig.

Hij was getuige van een boeiende bijeenkomst waarin in stevig tempo diverse ondernemers werden ondervraagd door Johan Tempelaar en Marièlle Beek.

Zo was er Mayra Kruik die onlangs de snoepwinkel “Het Dropje van Haarlem” opende en als tegenhanger Maarten Steinkamp, mede-eigenaar van Jamin.

Toni van Dam van AI Sales Lab gaf uitleg over hoe ondernemers AI kunnen gebruiken en journalist John Schoorl vertelde over zijn boek “Eigen Zaak” waarvoor hij een aantal ondernemers interviewde.

Janine de Ridder kwam vertellen over Stichting KiKiD die educatieve theaterprojecten maakt voor scholen rondom zaken als relaties en seksualiteit.

Maar het waren niet allemaal goede zaken.

Ondernemer Marco Post vertelde waarom hij met zijn bedrijf Maxibel Haarlem gaat verlaten. Het komt er op neer dat zijn personeel in Haarlem niet meer de gewenste woning kan vinden en men vestigt zich massaal boven het Noordzeekanaal. Omdat Haarlem met de auto ook niet probleemloos is te bereiken stapelen de problemen zich op.

De oplossing: ook Maxibel vertrekt naar het nabije noorden.

Begrijpelijk, maar ook een enorm gemis dat een dergelijk mooi bedrijf niet meer in onze Spaarnestad is gevestigd.

Dit is een harde les voor de politiek: let op het vestigingsklimaat, bouw die woningen waar behoefte aan is en werk aan goede bereikbaarheid, ook met de auto!