Parkeren in Haarlem - Ruimte voor mensen en mobiliteit
De parkeerplannen "Parkeren in Haarlem: Ruimte voor mensen en mobiliteit" zijn tot stand gekomen na een uitgebreid proces. Er ging een referendum vooraf waarin Haarlem 'NEE' zei tegen de parkeerplannen. Via een burgerberaad, buurtgesprekken en een stadsenquête hebben duizenden Haarlemmers hun mening kunnen geven over de toekomst van parkeren in onze stad. De nieuwe plannen zijn die drie stromen van input, samen met de mening van het college. En daarin zijn positieve en minder positieve punten te vinden.
Wat de VVD goed vindt aan het plan
De lang gevraagde uitbreiding van parkeercapaciteit, door de bouw van twee nieuwe parkeergarages, komt er. We vinden het fijn dat het college eindelijk dit belangrijke VVD standpunt heeft overgenomen en tot het inzicht is gekomen dat er meer parkeerruimte nodig is. Dit is een belangrijke stap om de parkeerdruk in de stad te verlagen. Deze parkeergarages zullen niet alleen zorgen voor extra parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers, maar ook voor een betere doorstroming van het verkeer, omdat zoektochten naar parkeerplaatsen verminderd worden.
Daarnaast is het goed om te zien dat het college volop inzet op alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen. VVD Haarlem juicht de nadruk op duurzame en innovatieve oplossingen toe, zoals het verbeteren van het openbaar vervoer en de fietsinfrastructuur. Door deze alternatieven te versterken, zorgen we ervoor dat mensen niet afhankelijk hoeven te zijn van de auto, wat niet alleen de parkeerdruk vermindert, maar ook bijdraagt aan een schoner milieu en een betere bereikbaarheid van de stad.
Ook het legaliseren van Canadees parkeren, waar dat mogelijk is, is een stap in de goede richting. Dit zorgt voor meer efficiënte benutting van de beschikbare ruimte, waardoor er meer parkeerplekken kunnen worden gecreëerd zonder dat er extra parkeerplaatsen in de openbare ruimte hoeven te worden aangelegd. Dit draagt bij aan een slimmer en duurzamer gebruik van de beschikbare ruimte, wat de leefbaarheid in de stad ten goede komt.
Wat de VVD minder goed vindt aan het plan
Ondanks de positieve punten heeft de VVD Haarlem ook enkele kritische opmerkingen over het parkeerplan, die niet mogen worden genegeerd bij de verdere uitwerking.
Een van de zorgen is de inconsistentie van de parkeerdrukmetingen. De gegevens waarop het plan is gebaseerd, lijken niet altijd betrouwbaar of goed te interpreteren. Het is essentieel dat de cijfers kloppen en dat er transparantie is over hoe de metingen zijn uitgevoerd en welke methoden zijn gebruikt. Alleen op basis van betrouwbare data kunnen we effectieve en duurzame maatregelen nemen die de parkeerdruk daadwerkelijk verlagen.
Daarnaast wordt de Haarlemmer nog altijd niet gevraagd worden of zij wel of niet voor betaald parkeren zijn. De VVD vindt dat het belangrijk is om de mening van de bewoners serieus te nemen, voordat er definitieve besluiten worden genomen. Het invoeren van betaald parkeren in een wijk kan een ingrijpende maatregel zijn, en het is van groot belang dat de bewoners zich gehoord voelen. Draagvlakonderzoek moet plaatsvinden voordat we overgaan tot het implementeren van nieuwe parkeerregelingen.
Ten slotte is het opmerkelijk dat de geselecteerde wijken die nu in het "stoplichtmodel" direct een rode status krijgen, geen kans krijgen om eerst de alternatieve maatregelen te ervaren. Het zou verstandiger zijn om deze wijken de mogelijkheid te geven om eerst de voorgestelde alternatieven te ervaren en een nieuwe telling te doen, voordat er beslissingen worden genomen over het invoeren van een streng parkeerregime.
Conclusie
De VVD Haarlem staat positief tegenover de alternatieve maatregelen in het parkeerplan, maar vind ook dat er nog belangrijke stappen gezet moeten worden om het plan te optimaliseren. Het is van groot belang dat de cijfers achter het plan betrouwbaar zijn, dat de bewoners voldoende inspraak krijgen, en dat alternatieve maatregelen eerst getest worden voordat definitieve keuzes worden gemaakt. VVD Haarlem komt met voorstellen in de komende gemeenteraad om het plan fors te verbeteren.